Notlara ve Sayılara Tutsaklık

26 Haziran 2021 23:02
A
a
Kendi yaşantılarımdan biliyorum, ne zaman bir kişiyi değerlendirmeye kalkıp yargılar oluştursam hep yanıldığımı gördüm.İnsan gibi muhteşem bir potansiyel değerlendirilip, ölçülemiyor,yargılar yetersiz,eksik kalıyor. Elbette yorum yapabilirim ama yargılamamayı,not vermemeyi öğrendim. Üstelik yargılama insanlara yüksekten bakma,bir kibir gösterisi gibi geliyor bana. Bu bağlamda okullarda öğrencilere  yazılı ve sözlü değerlendirmeler sonucu verilen notların da çok hata barındırdığını,indirgemeci bir tutum olduğunu,bu nedenle de güvenilemeyeceğini söylemeliyim.

Acemilik dönemim hariç, öğretmenlik yaşantımda da notlara pek itibar etmedim. Notları soğuk ve itici buldum hep.Geçer-geçmez veya A,B,C gibi değerlendirmelerin daha gerçekçi olduğunu düşündüm. Öğrenme dediğimiz çok karmaşık bir süreci temsil edemez notlar, sayılar. Uçucu,sessiz göstergeler olan sayılara fazladan ağırlık vermek, yük bindirmek hatalıdır. Öğrenciyi sayıların yükü ve anlamları ile boğarsınız. Her hangi birdeğerlendirmeye aracılık etmemiş sayıların aslında insan üzerinde onu üzen veya sevindirecek denli bir duygu etkisi yoktur. Ancak neyi ölçtüğümüze bağlı olarak sayılara yüklediğimiz anlamlar bizi üzebilir de, sevindirebilir de .Zaten eğitimin bütünü içinde bir araç ve aşama olan değerlendirmelerin öğrenciyi üzmemesi gerekir. Dahası gerçek kaliteli bir eğitimde zayıf not ve başarısızlığın hiç olmaması gerekir. Gönlüm not ve başarısızlığın olmadığı okullar istiyor.

Düşük not başarısızlığı değil, yeterli öğreneme demektir.Not öğretmene ve sisteme ait bir kavramdır. Öğrenci içinse kendisinde anlamlı bir değişiklik görmüyorsa not ne işe yarar ? Öğrenci okula öğrenme için gider ama öğrenmelere etki eden diğer bileşenlerin  de etkisi vardır. Öğrenmede diğer bileşenler öğretmen,öğrenme yöntem ve teknikleri,sınıftaki öğrenme iklimi,müfredat ve içeriğin sunumu,sınıftaki demokratik hava,düşüncesini özgürce ifade etme vs.

Öğrenciyi kazanımları sonucu bir ürün ya da çıktı gibi görmek eğilimindeyim. Ama öğrenci  sanayide elde edilen ürün gibi bir nesne değildir. Nesnelerin kalitesi ölçülebilir ama insan ölçüye gelmez bir potansiyeldir. Sürekli değişen yaşadıkça devinen. Devineni ölçüp biçmek zordur. İnsan doğasına aykırıdır onu sayılarla sınırlandırmak, başarılı başarısz, tembel çalışkan, uslu yaramaz diye etiketlemek.Tembel,başarısız, yaramaz diye nitelemeler bir durumu ifade edebilirse de süreç içinde değişir. Değişmese de tek sorumlusu öğrenci değildir. Burada değerlendirme biçiminin eğitimin asıl amacına, içeriğine kayıtsızlığı ve sorumsuzluğu söz konusudur. Araç amaca hizmet etmelidir. Hiçbir veli, hiçbir öğrenci okula başarısız olmak için gitmez.
 
Notların belirleyiciliğinden, baskısından kurtulmamız lazım. Sanki notlar olmasa sistem tümüyle çökecek gibi.Üstelik  öğrencinin tek gereksinimi not değildir. Öğrenci, okulda tüm gereksinmelerinin karşılandığını hisleriyle belli eder. Mutludur,özgüvenlidir,önemli sayıldığını bilir. Aslında önemli olan benim okulda kendimi nasıl hissettiğimdir.Hissetiklerime inanırım ben .Sayılara,notlara değil.Kendimi nasıl değerlendirdiğim,başkalarının beni nasıl değerlendirdiğinden daha önemlidir.Kendi değerlendirmelerimizden kaçamayız. Öğrenci notla duygusal bağ kurmamalıdır. Kendisiyle kurduğu bağ hepsinden önemlidir. Öğretmen sınıfta öğrenciyi değerlendirmeye değil,anlamaya çalışmalıdır. Anlamaya çalıştığında öğrenciyle duygusal bağlar kurabilir. Okuldan ev gelen çocuğa anne babası notlarını değil bu gün okulda mutlu oldun mu diye sormalıdır. Notlara tutsak olmaktan vazgeçebiliriz. Sistem nottan vazgeçebilir mi sizce? Soruyu söyle de sorabilirim. Eğitim sistemimizde notlar ,sayılar neleri saklıyor,perdeliyor olabilir?  Pandemi sürecinde her gün  televizyonda  verilen tablodaki veriler, sayılar neyi saklıyorsa  eğitimde de benzer sorunları .
1000
icon
Seda 27 Haziran 2021 04:23

Her zamanki gibi harikalar barındıran bir yazı.

0 0 Cevap Yaz
hava durumu HAVA DURUMU
anket ANKET

Sizce Antalya Resim Festivali devam etmeli mi?

e-gazete E-GAZETE
sayfalar SAYFALAR
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
duyurular DUYURULAR

Antalya News | Kültür Sanat Portalı