Tembele Yakından Bakalım

Tarih: 5 Temmuz 2021 17:53
Tembele Yakından Bakalım
Yeterli veri yoksa herhangi bir soruna,olguya,davranışa tanı ve ad koymaya çalışmak çoğu kez yanılgılara,yozlaşmaya ve bulanıklıklara neden olabilir.Hiçbir harita,hiçbir sözcük gerçeğin kendisi değildir.Bir saptamaya takılıp kaldığınızda onun dışındaki bütün seçenekleri imkansız ve düşünmeye değer bulmazsınız.Üstelik her tanı,her saptamanın neyi içerdiği ,neyi dışarıda bıraktığı belli değildir.Tanımlamak bilgye ve gerçeğin zenginliğine güvenmemektir.İnsan başka bir biri tarafından tanımlanmayı sevmez.Örneğin öğretmenlerin öğrencilere karşı kullandıkları tembel ya da çalışkan etiketlemesi ne kadar doğrudur? Eğiticilerin,anne babaların öğrenciyi ele almalarında,çalışmalarını değerlendirmelerinde yargı ifadeleri kullanması son derece sakıncalıdır.

Tanımlayıcılar,ad koyucular,yargılayıcılar daima otoritelerdir.Hiyerarşide bir üste bulunanlardır,bizi yönetenlerdir.Tembel kelimesi öğretmene aittir,öğrencinin dilinde öyle bir sözcük yoktur.Öğrenci tembel ya da çalışkan olma seçimlerinden birini seçemezmiş gibi.Daha ileriye gidersem tembellik bir haktır.Tembelliğin hazzını ve konforunu deneyimlemeyen biri bilemez.Çoğumuz Pazar günlerinde yaptığımız tembelliğin ne kadar haz verdiğini biliriz.Tembelliği yasakladığınızda zaten onu arzulanır kılıyorsunuz.Yasak olan bir hazdır tembellik.Eğer tembellik kavramı tanımlanmasında bir çelişki yaşanmıyorsa orada otorite var demektir.Kendi dilini bize öğretmeye çalışan,zorlayan bir otorite.Özgür bir birey tembelliği sorgular.Kendi bağımsız dilini oluşturmanın derdindedir.Üstelik tembellik bir durum değildir,süreç içinde zıttına,çalışkanlığa  dönüşebilir.Her şey kendi zıttı ile ilişkili  olduğu gibi onunla da denge halindedir.Bir karışım halinde birlikte bulunurlar.Bazen biri bazen de diğeri dengenin yönünü belirler.Denge her türlü değişmenin özüdür.Dengede canlılık vardır,yaşam vardır.

Üstelik tembel öğrenci dediğimizde herkes aynı şeyi mi anlıyor? Tembel öğrenci diye yaftalanan bir öğrenci mutlu,bir diğer çalışkan bir  öğrenci ise içe dönük mutsuz biri olabilir pekala.Onların tembel ya da çalışkan olmalarında çok sayıda farklı etken bir araya  gelmiş olabilir.Bu bağlamda tembellik sorunu çok sayıda bileşeni olan bir karışım olup adına kimya dilinde alaşım diyoruz.Peki tembel sayılan öğrencinin bundan kazançları olamaz mı? Tembelliğin o öğrencideki işlevini,neye karşılık geldiğini,kazancını araştırmak gerekir.Üstelik tembellik ve çalışkanlık arasındaki mücadele   yaratıcı bir sürece gebedir.Söz edilen denge üzerinde bir zorlanma kişiyi uçlara,zıtlara itebilir.Kişi kendini tembelliğe tutunmuş halde bulabilir.Sanki tembelliği ondan alsalar önemli parçasını kaybetmiş olacak.

Özelliklerimiz,alışkanlıklarımız,tutunduklarımız,aynı hastalıklarımız gibi bizim parçalarımızdır.Onları bırakmak bize zor gelebilir.Tembelliği tedavi etmek değildir sorun.Kişi kendi tembelliği üzerinde içgörü kazanması gerekir.Tembellik bize ne anlatmaya çalışıyor? Tembelik düşmanda değildir.Zaten sorun tembelliğin kendisi değildir.Dünya görüşü,algılayış tarzı,bilinç,yaşam tarzı vs.Tembelliği bir seçenek olarak önümüze getirebilir.Tembellik eden bir öğrenci belki de başka bir şey inşa ediyor olamaz mı? ÖZGÜR BİR YAŞANTI,KENDİNE AİT BİR HAYAT,YENİ BİR BEN.Belki de eğitim sistemine,öğretmene,anne babaya ,müfredata,okullardaki baskıya karşı eleştirel bir tepki.Bence öğrenci hem tembel hem de mutluysa onun tembelliğinden endişe eden tarafta sorun var demektir.Amaç onları tedavi edilecek bir hasta gibi görmemek,tam tesi onlarda yanlış ,eksik bir şey olmadığını birlikte düşünmek.Yazım bir tembelliğe methiye gibi oldu.Amacım o değil tabi.Tembellik ,başarı,uslu,yaramaz gibi eğitimde kullandığımız dillerin yanlış etkileri hakkında sizleri düşünmeye davet etmek,farkındalık oluşturmak.

https://www.antalyanews.com.tr/makaleprint/tembele-yakindan-bakalim.html